• Klub Turystyki

Rok szkolny 2019/2020

27 września odbyła się uroczystość zakończenia XVIII edycji Wrocławskiego Konkursu Szkoła Promująca Turystykę w Centrum Edukacji Kulturalnej Dzieci i Młodzieży. Nasza szkoła zajęła II miejsce. Nagrody wręczał Prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

Rok szkolny 2018/2019

W Muzeum Militariów…

8 grudnia 2018 roku  pod opieką p. Roberta Siwka i p. Hanny Plaza udaliśmy się na wycieczkę do Muzeum Militariów, a dokładnie do schronu kompanii piechoty nr 9 przy ulicy Pełczyńskiej 33 we Wrocławiu.
        Gdy weszliśmy na teren muzeum, po prawej stronie można było zauważyć duże pojazdy, prawdopodobnie wojskowe, natomiast po lewej stronie wielki bunkier.
        Po całym terenie grupę oprowadzał nas przewodnik, p. Marek Łaciak. Powiedział,  że wejście do schronu jest możliwe dopiero od trzech lat i cały czas trwają tam prace związane z odkopaniem pozostałych pięter podziemnych oraz innych znalezisk. Następnie pokazał nam pojazdy wojskowe i  rozpoczęliśmy zwiedzanie. Zaczęliśmy od małych schronów, wyglądających jak przenośne kominki, w których ukrywali się dawniej żołnierze stojący za warcie, aby ich nie zestrzelono. Przewodnik opowiedział również o zastosowaniu największego z kominków, a mianowicie był on potrzebny do przechowywania paliwa. Schron ten został zbudowany z cementu, więc gdyby trafiła
        w niego zrzucona z samolotu rakieta, wybuch paliwa zniszczyłby tylko ten jeden schron, a nie wszystkie. Później weszliśmy do pomieszczenia, które znajdowało się na dworze, zbudowane było z rur i zasypane ziemią oraz piaskiem. Dowiedzieliśmy się, że tam spędzało czas 4 żołnierzy, którzy pełnili wartę i w razie potrzeby mieli informować pozostałych o niebezpieczeństwie.
        Po obejrzeniu wszystkich wymienionych obiektów wreszcie mogliśmy wejść do bunkra. Towarzyszył temu dreszczyk emocji. Następnie przenieśliśmy się do pomieszczenia,
        w którym zobaczyliśmy zdjęcia innych bunkrów we Wrocławiu. Szczególne wrażenie wywarły na  nas fotografie żołnierskich łóżek. Były to trzypiętrowe łóżka (metalowe pręty, na których był położony cienki materac) przywieszone na łańcuchach do sufitu. Wtedy też dowiedzieliśmy się, że wszyscy spali na tych samych łóżkach. Zmieniali się co 8 godzin: kiedy jedni spali, inni pracowali, a jeszcze inni  odpoczywali.  Następnie przewodnik opowiadał nam o broni oraz mundurach żołnierzy z tamtych czasów. Kilka karabinów, hełmów, a nawet broń rakietową mogliśmy wziąć do rąk. Na koniec obejrzeliśmy żołnierską toaletę, która była bardzo skromna, a wręcz surowa.  Z tej podróży w przeszłość z przyjemnością wróciliśmy do współczesności, do przytulnych domów.

Warszawskie miejsca pamięci…

W dniach 7- 9 listopada  klasy 3c i 8c wraz z wychowawcami były na wycieczce w Warszawie w celu zwiedzenia miejsc pamięci narodowej.   Jubileusz stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości to świetną okazja, by pójść śladami ludzi, którzy zapisali się piękną kartą w naszej historii. Grób Nieznanego Żołnierza, pomnik Małego Powstańca, cmentarz na Powązkach z grobami Alka, Rudego i Zośki oraz młodych powstańców, Muzeum Powstania Warszawskiego to miejsca, które bardzo obrazowo przemówiły do naszej wyobraźni i wywołały wzruszenie
        oraz szacunek dla przeszłości. Ponadto zwiedziliśmy Muzeum Historii Żydów Polskich, Łazienki, Starówkę. Dodatkową atrakcją wycieczki była wizyta w Centrum Nauki Kopernik, w studiu telewizji TVP. A dzięki zaproszeniu posłanki PO – pani Joanny Augustynowicz – mieliśmy  możliwość zwiedzania gmachu sejmu. Bardzo dziękujemy za wycieczkę, każdy powinien choć raz pójść tym szlakiem.

Wycieczka do Leśnego Banku Genów w Kostrzycy

W dniu 28 listopada 2018 r. klasy 7c i 7b były na wycieczce
        w Leśnym Banku Genów w Kostrzycy – Lasy Państwowe. Uczniowie w pierwszej części zajęć poznawali laboratoria i zadania, jakie realizowane są w tym ośrodku badawczym. Poznali m.in., jak należy izolować i przechowywać nasiona drzew. W drugiej części zajęć, które przeprowadził leśniczy z Lasów Śnieżki, uczniowie uczyli się rozpoznawać gatunki drzew występujące w polskich lasach.

Wycieczka do Krakowa i Bochni

Kiedy 5 listopada wyruszaliśmy na wycieczkę, nie spodziewaliśmy się, że czeka nas aż tyle emocji. Zwiedziliśmy Wawel – siedzibę władców Polski, katedrę oraz muzeum kupieckie, w którym mogliśmy zobaczyć autentyczne sztućce z dawnych czasów, a nawet zważyć się i zmierzyć za pomocą starych metod i miar. Bardzo duże wrażenie wywarła na nas wizyta na Kazimierzu, dawnej dzielnicy żydowskiej. Byliśmy w Aptece pod Orłem, w której obecnie znajduje się muzeum. To miejsce wywarło na nas mocne wrażenie, gdyż właśnie tu podczas wojny ludzie, narażając własne życie, ratowali innych. Następnie zwiedziliśmy fabrykę Emalia Oskara Schindlera. Tutaj poznaliśmy losy Żydów podczas okupacji hitlerowskiej. Ale najwięcej emocji wzbudziła w nas wycieczka po  kopalni w Bochni. Dowiedzieliśmy sięo tradycjach i obyczajach wielickich górników oraz podziwialiśmy prawdziwe cuda wykonane w soli. Najbardziej zadziwił nas wystrój wydrążonej w XIX w. kaplicy świętej Kingi. Atrakcją, która sprawiła nam najwięcej radości, był zjazd zjeżdżalnią, któremu nie każdy podołał. Bardzo ciekawym doświadczeniem podczas tej wycieczki było również własnoręczne wyrabianie obwarzanków, które są wpisane na oficjalną listę lokalnych produktów Unii Europejskiej. Na zakończenie odwiedziliśmy muzeum, Dom Jana Matejki, w którym zaskoczyło nas to, że w zbiorze materiałów referencyjnych dla tworzonych przez niego obrazów znajdowały się oryginalne, średniowieczne narzędzia tortur! Wycieczka  sprawiła nam wiele radości i była znakomitym zastrzykiem wiedzy.

Z wizytą u cesarzowej Sissi…

Z wizytą u cesarzowej Sissi… Rezydencja Habsburgów, Katedra św. Szczepana czy też Belweder – te,  jak i wiele innych zabytków stolicy Austrii, mieliśmy okazję zwiedzić podczas szkolnej wycieczki do Wiednia. w dniach 29.10 – 31.10,  i a jej harmonogram był bardzo napięty. Wiedeń  przywitał nas słońcem i od razu zauroczył. Na początku zwiedziliśmy Hofburg – zimową rezydencję Habsburgów. Pałacowy kompleks obejmował apartamenty cesarskie, muzeum, stajnie. Łącznie można było się doliczyć ponad dwa tysiące pokoi i komnat. Zwiedzanie rozpoczęliśmy jednak od części muzealnej, w całości poświęconej cesarzowej Sissi. Widzieliśmy jej biżuterię, a także portrety, na których wyglądała tak samo, bez względu na wiek, w którym była portretowana. Okazało się, że to dlatego, iż cesarzowa, chcąc zachować młody wygląd, po ukończeniu trzydziestego roku życia zabroniła malować swoją twarz. Najbardziej zadziwiającym eksponatem były jednak kopie strojów Wittelsbachówny z zachowanymi oryginalnymi wymiarami – kobieta przy wzroście 172 cm miała zaledwie 50 cm w talii! Przyszła kolej i na letnią  cesarską rezydencję  – pałac Schönbrunn. Tam widzieliśmy muzeum powozów wraz z dokładnym spisem rumaków cesarzowej, sypialnię Franciszka Józefa I oraz zapierającą dech w piersiach salę balową. Wszystko to wykonane w ozdobnym stylu rokoko… Wiedeń pożegnaliśmy nocą, a ku naszemu zdumieniu okazało się, że i o tej porze jest również magiczny. W drodze powrotnej, przejeżdżając przez Czechy,  zwiedziliśmy jaskinię Punkvy i jej główną atrakcję, przepaść Macochy… I tak minęły wspaniałe trzy dni.

Wycieczka do Groß Rosen

Arbeit macht frei?
        To właśnie hasło Arbeit macht frei ukazało się oczom uczniów naszej szkoły w momencie wejścia do obozu koncentracyjnego Groß Rosen, miejsca zagłady wielu tysięcy ludzi różnych nacji. Mogliśmy oczami wyobraźni zobaczyć, jak straszliwe męki przeżywali więźniowie obozu kilkadziesiąt lat temu. Wstrząśnięci opowiadaniem przewodnika nie mogliśmy uwierzyć, że w tym niemieckim obozie zagłady umęczeni ludzie mimo wyczerpującej pracy, głodowych racji żywnościowych i urągających warunków zakwaterowania  pragnęli żyć i walczyli o przetrwanie.
        Przy ścianie śmierci  zapaliliśmy znicze i minutą ciszy uczciliśmy pamięć wszystkich poległych w Groß Rosen.
        Wycieczkę przeżyliśmy bardzo osobiście. Z pewnością  to miejsce na długo pozostanie w naszej pamięci jako przestroga przed wszelkim totalitaryzmem. Pamiętajmy, że ,jak to trafnie zauważyła Zofia Nałkowska, Ludzie ludziom zgotowali ten los.
        Wiktoria Jendrecka, Julita Śliwińska kl. 3d

BEANIA 2018

4 i 5 października klasy siódme oraz czwarta ”a”  wyjechały na dwudniową wycieczkę integracyjną do Przesieki. Nowi uczniowie SP5 poznawali się i zawierali przyjaźnie podczas współzawodnictwa i wycieczki krajoznawczej.

Pierwszego dnia odbywały się zabawy sprawnościowe i rozgrywki sportowe na świeżym powietrzu. Piątkowicze próbowali swoich sił m.in. w rzucaniu piłeczkami do celu, wyścigach w jednym bucie, „zszywaniu się w grupę” na czas czy przeciąganiu liny.  W tych konkurencjach czwartaki w niczym nie ustępowały starszym kolegom. Dużym powiedzeniem (zwłaszcza wśród klas siódmych) cieszyła się siatkówka. Nie zabrakło także wyzwań intelektualnych – siódmoklasiści uczestniczyli w zajęciach z kreatywności. Po dniu pełnym  wrażeń wszyscy chętnie zajadali pieczone kiełbaski przy wieczornym ognisku.

Drugiego dnia uczestnicy wyjazdu wybrali się na pieszą wycieczkę do wodospadu Podgórnej. Po drodze podziwialiśmy piękne jesienne krajobrazy i cieszyliśmy się słoneczną pogodą. Po obiedzie uczestnikom wyjazdu wręczono dyplomy i słodkie nagrody za rywalizację sportową. Potem trzeba było pożegnać gościnną Zieloną Gospodę, Przesiekę  i wracać do Wrocławia.

Zapraszamy na wycieczkę pieszą „Szlakiem wrocławskich krasnali”, która odbędzie się 18.10.2018 roku o godz 15.30.

Rok szkolny 2017/2018

Dnia 21 kwietnia 2018 roku pojechaliśmy na wycieczkę na górę Ślęże. Na grupę wycieczkową składało się 5 osób.. Wyjechaliśmy z dworca autobusowego we Wrocławiu około godziny 8. Na samą górę dotarliśmy po paru godzinach około 11:30. Po wejściu na szczyt mieliśmy chwilę odpoczynku, którą wykorzystaliśmy na zakupienie napoi i słodkich przekąsek. Wycieczka zakończyła się w miły sposób a wszyscy rozeszli się z uśmiechami na ustach.

Dnia 10 Marca 2018 roku odbyła się wycieczka do dzielnicy czterech wyznań.
        Odwiedziliśmy  cztery świątynie czterech różnych wyznań.
        Synagoga Pod Białym Bocianem(synagoga Żydowska) – znajduje się  przy ulicy Pawła Włodkowica 7, projektu wybitnego architekta Carla Ferdynanda Langhansa, jest jedną z dwóch czynnych synagog we Wrocławiu.
        Po odzyskaniu jej w 1996 roku stała się największą i główną synagogą Gminy Wyznaniowej Żydowskiej we Wrocławiu.

Kościół Rzymskokatolicki- (od lat powojennych używana przez parafię pod wezwaniem św. Mikołaja) przy ulicy św. Antoniego 30 we Wrocławiu, zbudowana w latach 1685-92 pod kierunkiem arch. Mateusza Bienera według projektu nieznanego architekta włoskiego w stylu barokowym przy ówczesnym klasztorze zakonu franciszkanów reformatów, postawionym  nieco wcześniej.

Cerkwia katedralna narodzenia najświętszej Bogurodzicy- katedra prawosławna we Wrocławiu, będąca główną świątynią diecezji wrocławsko-szczecińskiej oraz siedzibą 2 wrocławskich parafii: Narodzenia Przenajświętszej Bogurodzicy  i Podwyższenia Krzyża Pańskiego .Mieści się przy ulicy św. Mikołaja.

Kościół pw. Opatrzności Bożej-(kościół protestancki) Świątynia powstała w 1750 r. dla wrocławskich kalwinów. W 1830 r. król Fryderyk Wilhelm III nadał jej status kościoła dworskiego. Jeszcze w XIX w budowla przechodziła modernizację. W czasie II wojny światowej zniszczony został dach kościoła.

50. Młodzieżowa Olimpiada Krajoznawcza Dolnego Śląska

6 marca odbył się finał okręgu wrocławskiego 50. Młodzieżowej Olimpiady Krajoznawczej Dolnego Śląska pod patronatem Dolnośląskiego Kuratorium Oświaty, Polskiego Towarzystwa Geograficznego i Uniwersytetu Wrocławskiego.
        Drużyna uczniów z klasy 2e w składzie: Zofia Król, Franciszek Błaś, Wiktor Zoga zajęła II miejsce.
        Gratulujemy!

W sobotę 13 stycznia 2018 odbyła się piesza wycieczka szlakiem wrocławskich mostów.
        Pierwszym  naszym celem był Most Zwierzyniecki. Następnie przeszliśmy w okolice Mostu Grunwaldzkiego, później na most Pokoju i Kładką Muzealną i bulwarem Xawerego Dunikowskiego dotarliśmy do mostu Piaskowego. Dalej idąc bulwarem Piotra Włostowica osiągnęliśmy Most Tumski (nazywany mostem zakochanych).  Obraliśmy kierunek północno-wschodni, czyli minęliśmy mosty Młyńskie i kładką Żabią wydostaliśmy się na ląd. Podziwialiśmy Mosty Uniwersyteckie i poszliśmy dalej na północ aż na Most Osobowicki. Stąd wałami wzdłuż Odry przedostaliśmy się na Most Milenijny, którym wróciliśmy na Popowice i pod Orbitą nastąpiło zakończenie wycieczki. Nauczyciele opowiadali nam o każdym moście – to gratka dla miłośników Wrocławia i historii. A jeśli ktoś woli wysiłek fizyczny –  pokonaliśmy pieszo 14 km. Pogoda nam sprzyjała, bo mimo zimy temperatura była dodatnia, a kalorie w postaci czekolady dodały nam sił do przejścia tej trasy.

Lewa,lewa,lewa noga naprzód…

W sobotę, 21 października  2017r., w godzinach porannych, zebraliśmy się na Dworcu Głównym Wrocławia, w celu udania się do Brzegu Dolnego na rajd pieszy do Miękini. Po 40-minutowej podróży reliktem lat 70. bądź 80. poprzedniego wieku, dotarliśmy na małą stacyjkę, która zwała się, o dziwo, Brzeg Dolny. Tam każda ze szkół uczestniczących w wycieczce(a było ich całkiem sporo) otrzymała kartę pracy do wypełnienia i zdania na końcu trasy.
        Mimo całkowitego zachmurzenia nieba, raźnie wyruszyliśmy w trasę. Na samym początku dotarliśmy do imponującego Parku Miejskiego. Było na czym oko zawiesić – na starych drzewach, na zadbanych ścieżkach, przepięknych fontannach, a na końcu na małym pałacu, przebudowanym w stylu klasycystycznym. Za nim znajdowała się dumna rzeka Odra, która od wielu lat zaszczyca swą obecnością tereny Dolnego Śląska.
        W następnej kolejności zeszliśmy w jej stronę i udając się w kierunku dużego Mostu Wolności – 4 czerwca, ruszyliśmy wałami. Przeprawiwszy się na drugi brzeg rzeki zbliżyliśmy się do lasu, który, jak się okazuje, jest terenem Rezerwatu Zabór. Klucząc w nim przez długie minuty, w końcu ujrzeliśmy miękiński kościół pw. Narodzenia NMP. Na miejscu zdaliśmy  swe prace pani organizator i dotarliśmy do wyznaczonego celu. W końcu zmęczeni, lecz dumni z przebytego dystansu, doczłapaliśmy na stację i stamtąd ruszyliśmy w podróż powrotną do Wrocławia.